Koulumme mukana..

Olin Tammikuussa 2017 tutustumassa kouluumme ja lähinnä siis omien lasteni luokkiin. Pääsin mukaan eskareihin, 4lk, pienryhmään ja tuli käväistyä myös 5lk:ssa. Meidän aikaan koulussa ei ollut ala-asteella valinnaisaineita eikä kerhotoimintaa. Koulussa oli myös PAKKO voimistella, opetella taitoluistelua kaunoluistimilla ja opettajilla oli valtuuksia jos olimme "kurittomia". Aikoinaan isossa luokassa kaupunkikoulussa oli vaan yritettävä pysyä mukana kun luokassa oli n.28 oppilasta. Ei ollut pienryhmäopetusta vaan tukiopetusta sai joskus tai sitten ehdot keväällä jos ei pysynyt opetuksen mukana. Ei ollut koulunkäyntiavustajia ja jos et oppinut jotain niin voi, voi. Pienryhmä taisi olla siihen aikaan kaupungissa TARKKIS..ja sen oppilaita "pelkäs" kaikki ainaskin yläasteella..

Kesälahden koululla onkin huippujuttu, kun tuota pienryhmäopetusta saa! Luokassa oli käydessäni 5 oppilasta ja erityisopettajan lisäksi luokassa oli myös koulunkäyntiavustaja. Oppilaat saivat yksilöllistä opetusta tarpeiden mukaan. Tunneilla käytiin suomenkieltä ja matematiikkaa. Suomenkielen tunnilla sai käyttää myös kannettavaa tietokonetta tehtävien tekemiseen. Pienryhmäopetusta saa myös tarvittaessa yläasteella Kesälahdella. Pienryhmän oppilaat käyvät osan aineista pienryhmässä ja osan omassa luokkaryhmässään.

5lk:ssa kävin yhden oppitunnin verran ja silloin siellä oli valinnaista ja he tekivät vesivärityötä. 5lk:n opettaja on napakka mutta oikein reilu ja mukava. Hän luki luokalle sadun pohjolaneläimistä joista oppilaat alkoivat sitten tekemään maalaustyötään. Minusta on hienoa että heidänkin ikäisilleen viellä luetaan!

4lk:ssa kävin tutustumassa yhden aamupäivän. Luokka on kohtalaisen iso ja havaittavissa on levottomuutta. Aamun tunnit opettaa sijainen koska kyseinen opettaja on ya:n poikien uinnissa mukana. Yllätyin kuinka oppilaat rauhoittuivat vaikka tuntia piti sijaisopettaja ja joka oli ekaa kertaa 4lk:ssa. Ympäristötiedontunteja oli kaksi ja välitunti siinä välissä. Huomioin heti alkuun että koulunkäyntiavustaja olisi tässä luokassa tarpeen varmaan joka tunnilla. Koulussa on heitä kaksi ja heitä tarvittiin muissa luokissa. Mietin vanhempana tuntien aikana että mikähän tuohon levottomuuteen auttaisi? Itse en ole opettaja enkä psykologi mutta harmitti katsoa kun osalta oppilaista opetus menee ihan ohitse. Tämän luokan kanssa on ollut opettajilla haasteita ja nostan kyllä hattua heille että jaksavat ja totean mielessäni et miusta ei ois tähän..
Matematiikantuntia opetti luokan oma opettaja ja haasteita kyllä löytyy kun edellisillä tunneilla aloitettu laskutoimitus teetti edelleen vaikeuksia. Pääsin itse nopeasti jyvälle ja pyysinkin lupaa auttaa oppilaita. Kiersimme siinä opettajan kanssa oppilaita neuvomassa tiheään tahtiin. Kaikki taisivat päästä jyvälle tunnin aikan ja kotiinkin jäi viellä tehtävää. Kotona onkin hyvä varmistaa et oliko niitä läksyjä?

Kävin oppilaiden ja opettajien kanssa myös syömässä koulun ruokalassa. Olin taas yllättynyt kun vertasin ruokia meidän kouluaikaan. Ne olivat tosi hyviä ja ruoka oli monipuolista. Tarjolla oli kevytmaitoa, piimää ja laktoosittomia juomia sekä vettä. Isommat tytöt valitsivat maidon sijasta veden. Muistutin että olisi tärkeää käyttää maitotuotteita ja huomautin myös tytölleni että siellä on kevytmaitoa vaikka hän oli sanonut; et on vaan rasvatonta ja se on kamalaa!

Eskareiden kanssa vietin koko eskaripäivän ja se aloitettiin luistelulla, jossa vanhemmista oli suuri apu luistimien laitossa! Mukana luistelussa oli myös päiväkodilta isompia lapsia hoitajan kanssa. Luistelun jälkeen siirryimme syömään. Voin kyllä kehua miten hienosti eskarilaiset syövät ja kuinka rauhallinen ja ystävällinen on heidän opettajansa. Avustaja on eskariryhmässä joka päivä ja hänestä on suuri apu. Eskariryhmä on hyvin hioitunut yhteen ja oikein toimiva porukka koulua ajatellen!

Minulle jäi oikein positiivinen mieli lasteni opetuksesta, koulukavereista ja koulun toiminnasta!
Vanhempina me kaikki voisimme kotona muistuttaa lapsiamme koulumme säännöistä ja siitä kuinka tärkeää on että lapsemme saavat täällä Suomessa ilmaisen opetuksen, kouluruoan ja välipalan. Pienessä koulussa on kaikilla mahdollisuus olla oma itsensä. Opettajat tekevät tässä isoa työtä lapsiemme tulevaisuuden hyväksi, tuetaan heitä siinä tärkeässä työssä! Pienempien oppilaiden kanssa kotona on hyvä harjoitella kengännauhojen laittoa, sekä perheen kanssa yhdessä hiihtämistä, luistelua ja uimista. Isompien oppilaiden kanssa voisimme keskustella kotona kuinka koulussa käyttäydytään niin opettajia kuin toisia oppilaita kohtaan. Ruokailussa on myös hyvä muistaa hyvät tavat. Koululaisen suuhun ei sovi myöskään kiroilu, on aika ikävän kuuloista. Omille lapsilleni olenkin sanonut että ulkona voi sitten purkaa energiaa ja harrastuksissa mutta luokassa olisi tarkoitus, että jokainen oppilas istuisi omassa tuolissaan pulpetin takana, ilman pyörimistä ja höpöttämistä häiriten opetusta. Viittaamalla tulee puheenvuoro opettajalta, kun opettaja puhuu niin silloin olisi tarkoitus kuunnella. En yhtään ihmettele jos opettajiltakin menee joskus yli kun nämä meidän nykypäivän lapset ovat niin ihanan "vallattomia" ja "luovia"!

Mukavoo ja tapahtumarikasta kevättä kaikille teille oppilaiden vanhemmille, opettajille ja koulun henkilökunnalle!!

Ajatuksiaan raapustanut tähän yksi oppilaiden vanhemmista ja vanhempainhallituksen jäsen, Niina Kukkola.

Motoristit koulukiusaamista vastaan

Vanhempainyhdistys järjesti Motoristit Koulukiusaamista vastaan -ryhmän Kesälahden koululle 24.5.2017.

Tapahtuma saatiin järjestettyä yhdessä paikallisten yhdistysten ja yrittäjien kanssa, kiitos Kesälahden OP, Lions Club Kesälahti, Lions Club Kesälahti Ladyt, MLL Kesälahden osasto, Pelastakaa Lapset ry Kesälahden osasto sekä Mintun hieronta.

Koululle saapui kaikkiaan 21 motoristia, lähimmät omalta kylältä, kaukaisimmat aina Tampereelta asti. Tapahtuman puhujana toimi Ari Santaharju. Lapset kuuntelivat kiltisti Arin puhetta, motoristien ulkoinen olemus herätti selvästi kunnioitusta lasten keskuudessa. Sanoma tuli selväksi, motoristit ei hyväksy koulukiusaamista. Ari Santaharjun puheen jälkeen lapsille esiintyi vielä taikuri, Puijon Paroni. Lopuksi lapset pääsivät vielä ihastelemaan moottoripyöriä pihalle, muutama uskalti ihan istahtaa sarviinkin.

Tapahtuma oli oikein onnistunut ja vanhempainyhdistys komppaa Ari Santaharjua, Kesälahden koulun vanhempainyhdistys ei hyväksi koulukiusaamista. Autetaan jokainen osaltamme että se saadaan loppumaan.